de Kust en Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu de Kust en Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

de Kust en Panama

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Juni 2012 | Panama, Panama-stad

De kust

Na al het gereis is het een fijn idee om aan het eind van de rit heerlijk aan het strand te liggen. Ik ging er eigenlijk van uit dat de Caribische kust zou bestaan uit prachtige stranden maar dat viel nogal tegen. Toch bizar dat het beste strand op 10 minuten lopen van ons huis ligt ( nu nog het mooie weer en het heldere water). We zijn uiteindelijk vrij lang in Santa Marta gebleven omdat we uiteraard de voetbal wilden zien. Hier zal ik het verder maar niet meer over hebben...

Maar, na een bustocht van een uur en 2 uur door de jungle lopen in een nationaal park, een giftige slang en een blauwe krab in een boom ontlopend, daar wel een paar van de mooiste strandjes gevonden die ik ooit heb gezien, vooral omdat ze niet volgebouwd waren. Slapen in het park kon voor of heel veel geld ( 250,- voor matigere accommodatie ) of in hangmatten die in een rijtje naast elkaar hingen of in tent met een matrasje van ongeveer 1 cm dik. We hebben eerst 2 nachten in de hangmat geslapen waarbij we ondanks de klamboe toch nog lek werden geprikt. Helaas kon je bij dat mooie strand niet zwemmen. Volgens het ene bord waren er 100 mensen verdronken, volgens het andere 200. We zijn teruggegaan voor de voetbal en uiteindelijk 2 nachten in een tent geslapen, net naast een prachtig strandje. Heel erg leuk.

Uiteindelijk vervroegd naar Cartagena gegaan. Eerst naar een soort schiereiland waar alle hotels en restaurants zijn. We hadden daar een relatief goedkoop hotel waar we de enige buitenlanders waren. Het personeel was zo verschrikkelijk leuk en behulpzaam dat het leek alsof we ze al tijden kenden. De Colombiaanse toeristen vonden het vaak superleuk om Europeanen tegen te komen en dus poseerden we braaf met de hele bus voor de foto waarbij het toch wel jammer was dat dit net na het ontbijt was en werden we voorgesteld aan een groep van 80!!! kinderen tussen de 7-10 jaar die natuurlijk van alles wilden weten en op de foto wilden. Het is wat veel van het goede maar we moesten er erg om lachen. Hoezo rust?

Vanaf doorgegaan naar de oude stad. We troffen het niet met ons hotel daar met vreselijk onvriendelijk personeel en een groep Fransen met 8 kinderen die de hele dag voor onze deur doorbrachten met een boel kabaal. Niks geen hangmat en rust. Uiteindelijk toch nog maar een keer vertrokken naar een ander hotel.
Cartagena is echt sprookjesachtig mooi met een groot centrum vol met historische gebouwen, leuke pleinen en parkjes. Hier zou ik het met gemak een jaartje volhouden...Uiteraard ook het nachtleven verkend, onze salsa wordt steeds beter (of we hebben minder in de gaten dat het echt vreselijk slecht is) en het is heel gemakkelijk om contact te maken met de Colombianen. Na een stapavond de volgende dag voor een boottocht weggegaan om naar een ander mooi strand te gaan. Wij dachten dat dat lekker rustig zou zijn op de langzame boot maar niets was minder waar. Om 8.00 s ochtends werden er vrijwilligers gevraagd en begon er een wedstrijd met vele opdrachten zoals: verzamel alle hoofddeksels / handdoeken/ bikinitopjes waarbij het een gejoel van jewelste was, moesten ze zoveel mogelijk op een piraat lijken en vervolgens als een vrouw lopen waarbij het paaldansen niet werd geschuwd, waren er zangwedstrijden, het hield niet op en wij lagen echt helemaal in een deuk van het lachen.
We waren ook helemaal blij met een onooglijk Indiaas restaurantje waar ze de meest lekkere curries hadden. De kok bleek een man uit Bangladesh die al in 37 landen had gewerkt en nu een deel van het restaurant onderhuurde maar het viel allemaal nog niet mee ivm de afwezigheid van de benodigde visa. Hij bleek onder andere in Georgië aan de ambassades te leveren. Zelden zo goed Indiaas gegeten...
Onze tocht naar een vulkaantje waar warme modder inzit ging niet door ivm protesterende mensen die vlakbij de vulkaan de weg hadden afgezet, 3 uur in de bus gezeten om niets maar dat hoort er ook bij en met een goed boek gaat de tijd snel voorbij.
De laatste avond in stijl afgesloten met een Shiva trip. Het is een open, beschilderde bus die vroeger werd gebruikt met lange zitbanken en waarmee nu een 2 uur durende tour wordt gemaakt waarbij er een bandje meegaat, veel mensen sambaballen kopen, je een fles aguardiente krijgt en het de bedoeling is om zo veel mogelijk lawaai te maken, ook weer erg grappig.

Na al dit gefeest wat duf in het vliegtuig naar Panama gestapt. Ik had via internet een hele goede deal gevonden voor een net gerestaureerd boetiekhotelletje in het historische centrum en het bleek een van de leukste hotels die ik ooit heb gezien. We kregen een prachtig appartement met zelfs een wijnkoelkast en een ontbijt bezorgd in de kamer. Ongelooflijk.
Het historische deel van Panama City ligt op een schiereilandje en is heel klein. 15 jaar geleden was ik hier ook en was het s avonds niet mogelijk om naar buiten te gaan ivm met al het gespuis. Nu is het een halve bouwput maar zijn er heel veel historische gebouwen prachtig gerestaureerd, zijn er goede restaurants en trendy bars. Heel erg mooi.

Wij gaan zo nog even naar het Panamakanaal en stappen vanavond het vliegtuig in. Vrijdag middag komen we dan aan.

Ik ben blij dat het goede weer wat we zouden meenemen jullie al bereikt heeft.
Geniet ervan en tot over een paar dagen.

Liefs Karin en Rein

• 28 Juni 2012 - 18:10

Maarten:

Goede thuisreis!

• 28 Juni 2012 - 19:32

Arno:

wouw wat een mooie foto's en leuk reisverslag wel thuis
    o ja en 10 minuten van je huis lopen ligt een haven geen strand nu niet gaan overdrijven !

• 29 Juni 2012 - 19:18

Josette:

hoi Karin,
    Wat hebben jullie weer veel gezien! Ik heb zojuist mijn oude school bosatlas er nog bijgehaald om te begrijpen waar jullie nu weer zijn (atlas is toch duidelijker dan het internet), van het ene land naar het andere. Ik begrijp dat jullie reis dan toch ten einde gaat komen.... Zolang je maar weet dat ik veel heb genoten van je verslagen en je mooie foto's.
    Bedankt en tot ziens,
    liefs Josette