Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 November 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Eigenlijk zouden we naar Dubai en Oman gaan met een heel strak reisprogramma maar omdat Maarten zijn rijbewijs was vergeten en het niet aankon om naast mij in de auto te zitten:-), hebben we het plan gewijzigd en zijn we de 6 dagen in Dubai gebleven waar we het nu dus rustig aan konden doen. Het was geen straf...

Het is een vreemde plek: 15 jaar geleden was bijna alles nog woestijn en nu wonen er iets meer dan 2 miljoen mensen in een vooral erg moderne stad. Slechts ongeveer 9% van de inwoners van Dubai komt uit de Emiraten. Lokale vrouwen mogen niet met buitenlanders trouwen, doen ze dat wel dan moeten ze het land verlaten. aan de andere kant betaalt de sjeik een deel van de bruiloft en voor kinderen. Er zijn dus zeer veel immigranten waardoor ik bij aankomst het idee had dat ik zo'n beetje in een Indiase stad was terechtgekomen aangezien ons hotel in een oude wijk stond. Overal Indiërs (maar ook veel Pakistanen en Filipijnen, wat Arabieren en Afrikanen) op straat, als taxichauffeur, in winkels, hotels etc en allemaal superaardig en behulpzaam, ik werd meteen helemaal happy. Gelukkig betekende dat ook dat er Indiase restaurants waren en na wat vragen kwamen we bij een klein basic restaurantje, waar we in de keuken mochten uitzoeken wat we wilden en betaalden we uiteindelijk 6€ met zijn tweeën voor 2 kipgerechten, een groentegerecht, rijst, chapatis, 2 water en een softdrink!

Duur en goedkoop, arm en rijk, het ligt hier dicht bij elkaar. Aan de ene kant de armoede van de arbeiders in de bouw en de ondersteunende diensten in horeca en vervoer en dergelijke, aan de andere kant de enorme rijkdom waarbij mensen hun eigen eilandje hebben op Palmeiland en waar je de meest luxe auto's ziet, er winkels zijn met bontjassen met tijgervel, kleding van de duurste merken, sieraden met enorm veel diamanten etc. Het is echt bizar om te zien.

Maarten en ik hebben veel in de oude wijken rondgelopen waar je onder andere een kruidensouq, gouldsouq ed hebt maar waar ook de oude houten dhows liggen die er heel veel goederen opladen om ze onder andere te verschepen naar Iran, een tocht van een maand. Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Alles wordt met de hand geladen, een enorme klus. Blijkbaar is het handwerk goedkoper dan het inzetten van kranen. Verbaast mij niet toen ik hoorde dat ze per maand 100€ verdienen. Je kunt met kleine houten bootjes naar de overkant van de kreek. Leuk om te doen en een verademing want het is hier zo'n 33C en op het water is er tenminste wat wind.

Uiteraard ook de bekende gebouwen bezocht. De Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld met ruim 800 meter. Een maand van tevoren had ik al een bezichtiging geboekt met zonsondergang. Die zou rond 17.45 zijn dus ik had onze tour om 17.30 geboekt. Mooi op tijd zou je denken om van grote hoogte de zonsondergang te zien. Helaas moesten we ruim een half uur in de rij staan en was de zon al onder, en was het bijna donker toen we boven aankwamen, grrrr. Voor de Burj Khalifa ligt ook de Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld. Enorm veel en dure winkels maar ook een mega groot aquarium en natuurlijk de ijsbaan. Echt heel maf om opeens op de schaats te staan in je zomerkleding terwijl er onder andere volledig gesluierde vrouwen staan te kijken en er ook een paar traditioneel geklede Arabieren aan het schaatsen zijn!
Op mijn verlanglijstje van leuke dingen stond ook een bezoek aan de Burj el Arab, een van de weinige 7 sterren hotels ter wereld en men zegt het meest luxe hotel ter wereld. We hadden hier een plekje geboekt in de skybar en de verwachtingen waren hoog gespannen. Het hotel is prachtig maar de bar viel nogal tegen. Het was mooi, modern maar niet heel erg bijzonder. De prijzen waren wel indrukwekkend: Bacootje 13€, cocktails vanaf 20€ tot 1000€!!! En...je moest voor minimaal 50€ pp besteden. Het waren wel heeeele lekkere cocktails en mooi uitzicht als je goed zat.

Het uitgaan is hier sowieso een beetje raar. Je hebt wel plekken met veel restaurants en terrasjes maar daar wordt geen alcohol geschonken. Niet dat je per de alcohol moet drinken maar een biertje is wel lekker als je veel hebt rondgelopen in de hitte.
Wij zijn van hotel gewisseld omdat we eigenlijk ook nog naar Oman zouden gaan en in de nieuwe buurt zou een Engelse pub zijn maar die konden we niet vinden. Kwamen we een paar mensen tegen die ons naar de Irish Village stuurden. Wij in een taxi (ongeveer 10€ voor 25km), komen we bij een soort besloten enclave aan die om een tennisstadion was heengebouwd met alleen maar Ierse pubs en een een aantal restaurantjes. Erg grappig.

Natuurlijk ook naar Palmeiland geweest, de kunstmatig aangelegde eilanden in de vorm van een palm met her en der privé eilanden maar ook plekken waar gewoon hoge flats stonden. Ik had er eigenlijk meer van verwacht. Maar ook hier een paar uur vertoefd aan het strand bij een veel te groot, doch mooi en duur hotel. Het heeft zelfs zijn eigen monorail die ernaartoe rijdt vanaf het begin van Palmeiland. En ja, die af en aanvliegende heli's maken best veel lawaai.
Ook op het publieke strand, Jumeirah Open Beach geweest. De paar openbare stranden zijn mooi, de zee lekker maar helaas terrasjes of restaurantjes dus je moet zelf spullen meenemen. Wel kun je strandbedjes huren.

Maar geen vakantie hier is compleet zonder bezoek aan de woestijn. Ik ben er in India een paar maal geweest op overnacht trips en vindt het helemaal geweldig. Wij vertrokken in een Landrover met prettig gestoorde gids en Indiase familie ( die in een heeeel duur hotel zaten met ook daar een schaatsbaan, bizar om te zien). Vlak voor de woestijn werden de banden wat leeggelaten zodat we door de duinen konden crossen maar helaas was de Indiase dame panisch van angst nadat we hard van een duin waren gereden. Nadat we haar uiteindelijk hadden gedropt zijn we wel weer de duinen ingegaan, erg gaaf. Bij aankomst in het kamp moesten we erg lachen. Enorm groot met kussens om op te zitten en keiharde Westerse muziek. Nooit gedacht Lady Gaga keihard door de woestijn te horen dreunen! Na de show van de buikdanseres ( Maarten had het zwaar na bijna een jaar Afghanistan:-)) kregen we een goed Indiaas buffet en verdwenen alle 250 gasten, behalve wij. Wij werden onder gebracht in een soort tent met 2 banken en een tafeltje. Natuurlijk hoopten we, nadat de muziek was afgelopen en de grote lichten uit waren, naar de sterren te kunnen kijken. Helaas, het was volle maan en we lagen pal onder de aanvliegroute van het vliegveld. Het was erg druk..... Na een paar uur slecht te hebben geslapen toch maar vroeg opgestaan voor de zonsopgang. Toch jammer dat toen net de mist op kwam zetten...Ach, het was toch wel een hele leuke ervaring.

Aan de andere kant van de stad ligt de Marina: een gebied wat nog vol in ontwikkeling is en waar enorm veel torenflats staan waar vooral veel westerlingen lijken te wonen. Er is een jachthaventje en ook hier weer veel horeca. Maarten wilde mij daar het strand laten zien maar dat bleek onmogelijk: het hele gebied was nu een afgesloten bouwput dus wat eerst een soort boulevard was, wordt nu gewoon ingebouwd. Alleen bij het Hilton hotel was nog een stukje strand. Heel vreemd. De boulevard die de Strip wordt genoemd is vooral erg bijzonder om mensen en auto's te kijken. Je ziet echt de hele wereld aan je voorbij komen, de een in minirok, de ander in Niqaab, erg leuk. De Arabische vrouwen zien er, ook als ze bijna volledig bedekt zijn, vaak prachtig elegant en trots uit. Ze zijn ook vaak samen op pad ( maar ook wel 1 man met 3 vrouwen gezien) en roken ook bij de restaurants de waterpijp. De toiletten zijn soms een leuke plek om een inkijkte hebben omdat ze daar soms de niqaab of hoofddoek afdoen en er vaak een prachtige vrouw met kunstig opgestoken haar vandaan komt. De kleine auto's zoals wij die kennen zijn er niet tenzij het Porsches etc zijn en die vallen op de Strip niet echt op. Wat wel opviel was een glimmend zilveren Rolls Royce, geen vlekje te bekennen en een goede spiegel..

Voordat we vertrokken nog even naar Mall of the Emirates geweest met hier als bijzonderheid een sneeuwpark van 3000 m3, inclusief skislopes en waar je pinguïns kunt zien. Vanuit de Duitse bar hadden we er goed uitzicht op voordat we ons weer in de hitte bevonden. Bizar!

Helaas hebben we de kamelenraces gemist maar wij hebben ons prima vermaakt. Je moet soms wat zoeken of er tegenaan lopen maar er is genoeg te doen en te beleven en de mensen zijn echt superaardig, het is veilig, je kunt ook als vrouw gewoon alleen over straat. Een leuke, warme bestemming voor de koude, gure, nare dagen in Holland.