Vooral veel parken... - Reisverslag uit Financial District, Verenigde Staten van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu Vooral veel parken... - Reisverslag uit Financial District, Verenigde Staten van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

Vooral veel parken...

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 Mei 2012 | Verenigde Staten, Financial District

New Mexico - Utah - Californië

Santa Fe - Taos - Durango - Cortez - Moab - Torrey - Bryce - St. George - Las Vegas - el Portal

Heerlijk, alsnog vanuit Santa Fe kunnen paardrijden in een National Park. De paarden hier zijn ontzettend snel en sterk, het was weer fantastisch. Toch leuk dat we dit beiden ooit geleerd hebben.
Hierna meteen doorgereden naar Taos, ook weer bekend om zijn kunstenaars en meteen ernaast een van de best bewaarde adobedorpjes waar vroeger de native americans woonden. Ook nu wonen er nog een aantal en worden de religieuze feesten daar gevierd.
In Taos weer eens heerlijk gegeten ( 2x tapas, weer eens wat anders) en naar een paar live optredens geweest, erg goed. De Amerikanen dansen bij ongeveer alle muziek met zijn tweeën. In Taos waren er wel heel veel bijzondere types waardoor het eerder leek alsof je in een show terechtkomt, we hebben erg moeten lachen. Een goede stop.
In de buurt de Enchanted Circle gereden omdat deze zo mooi zou zijn. Rijden we deze rondrit van dik 100 km, blijkt dat we de uren erna richting Moab echt veel mooiere plekken tegenkomen. Het landschap verandert continu wat het rondreizen hier erg leuk maakt.
In Durango, waar we 1 Margerita zouden gaan drinken in een oud hotel, een leuke groep mensen tegengekomen waar 1 man bij het Nationaal Ballet had gedanst bij Yiri Kylian en die zijn baan had verruild om carrière te maken bij de marine. Het was een bijzonder gezicht om een grote, brede vent balletpassen te zien doen haha.

De Nationale Parken:
De afgelopen weken vooral heel veel tijd in de parken doorgebracht. Vooral in Utah rij je van het ene park in het andere en ze zijn allemaal totaal verschillend en verschrikkelijk mooi en groots. De afstanden zijn ook enorm dus veel tijd in de auto doorgebracht en hier daar gelopen.
We hebben de afgelopen weken Mesa Verde N.P., Canyonlands, Dead Horse N.P., Arches N.P., Capitol Reef N.P., Zion N.P, Bryce bezocht. Het beschrijven van de parken valt niet mee dus dat laat ik ook maar. Op een gegeven moment is het ook wel genoeg geweest al die schoonheid en trekt de stad ook weer.

Las Vegas
Actie is hier echt ruim voldoende, ook buiten de casino's. Je ziet op straat enorm veel verschillende mensen door elkaar heenlopen, inclusief disneyfiguren, zwervers, congresgangers, vakantiegangers dus daar al veel te zien maar ook sommige hotels zijn waanzinnig met hele thema's waardoor je je in Italië waant, inclusief gondels, een hele Nederlandse bloemenshow. Als je het nog nooit gezien hebt kun je het je ook niet echt voorstellen. Verschrikkelijk over the top. Ook veel shows hier dus wij op zoek naar de leukste. Kwamen we ineens iets tegen wat ons veel leuker leek: met een grote groep mensen langs een aantal clubs in Vegas. Was geweldig: leuke mensen tegen gekomen en op bijzondere plekken geweest die je anders niet zo snel vindt. En in een limousine gezeten met een deel van de groep. Ik wilde altijd nog eens weten hoe zo'n ding eruit zag. Hier rijden ze volop rond en is het een soort taxivervoer voor groepen.

Vanuit Las Vegas nog naar de Hooverdam geweest en toen weer op pad naar het volgende deel Nationale Parken en eerst naar Death Valley geweest. Rein was weer helemaal blij dat hij op een 4x4 trail kon rijden. We nemen regelmatig (zeerhobbelige) zijpaden die soms nauwelijks begaanbaar zijn. Zitten we daar echt op een stuk waar je niemand tegenkomt, raakt de motor oververhit. Uiteindelijk deed ie het gewoon weer maar je realiseert je wel dat je snel in de problemen kunt raken. Wij dachten trouwens dat in de parken wel overal hekken zouden staan zodat niemand naar beneden kan vallen maar niets is minder waar en er overlijden toch nog regelmatig mensen in de parken door vallen of verdrinkingen.
Verder nog naar Seqoia National Park geweest om de reuzebomen te zien en uiteindelijk de beren en bergleeuwen overleefd in Yosemite National Park.

De cowboys:
Wij hadden zelf meer willen paardrijden maar in Utah mocht je alleen stapvoets rijden aangezien veel Amerikanen niet verzekerd zijn dus daar hadden we niet zo'n zin in.
Wel een rodeo bezocht: vooral het bullrijden is echt imposant en ook bij ons werd er een rijder ( licht) geraakt door de horens van de stier. Het grappigste moment was wel toen er een oude postkoets naar binnen moest. De 4 paarden hadden al geen trek om naar binnen te gaan maar eenmaal binnen weigerden ze om nog een voet te verzetten. Daar hielp geen aansporen tegen dus werden er kwamen er rijders bij die ze mee probeerden te lokken maar het hielp niets dus uiteindelijk werden er eerst 2 paarden afgekoppeld en toen de andere 2 ook weigerden om te lopen werden ook die afgekoppeld en moesten de koetsiers hun eigen koets uit de arena trekken. Lijkt me niet prettig als je in zo'n klein dorp woont....
Onderweg het echte werk van de cowboys en girls gezien: we zagen een drukte van belang langs de kant van de weg en gingen dus maar een kijkje nemen. Bleek dat ze de kalveren apart hadden gezet, werden er een stuk of 10 in een afzetting gezet waarna er eerst een lasso om de hals werd geworpen, dan om de poten waarna de cowboys het kalf naar de grond werkten. Hierna werd het menens: het kalf werd gevaccineerd, er werd met een scherp mes een groot stuk ( bijna kwart ) oor weggesneden zodat de eigenaren aan het patroon van snijden hun eigen kalveren kunnen herkennen, ze werden gebrandmerkt en de stiertjes werden meteen gecastreerd. Niet zo best dat ik niet verstond wat het was toen ik wat te eten aannam en het een stuk net geoogste testikel van een stiertje bleek te zijn die ze even op de BBQ hadden gelegd....

Voor zover onze trip tot nu toe. Wij zijn klaar voor San Francisco!

Erg leuk om van jullie te horen dus blijf schrijven!
Liefs en groetjes, Rein en Karin

• 06 Mei 2012 - 13:34

Caroline Tordoir:

Hoi Karin,

Wat een leuke verslagen schrijf jij toch altijd, ik moet af en toe heel hard lachen! En prachtige foto's! Het moet een geweldige reis zijn met veel verschillende indrukken en belevenissen. Geniet er maar lekker van en houd ons zo op de hoogte. Heel leuk om te lezen en een goed aantal foto's.

groetjes,
    Caroline (collega)

• 06 Mei 2012 - 20:16

Marlie:

Het doet goed om alle enthousiaste verhalen, belevenissen te lezen. Dat jullie het naar je zin hebben spat ervan af en dan te bedenken dat de VS helemaal niet op je lijstje stond...
    Wij gaan w.s in oktober en kan dan wel tips gebruiken. Het is ook nooit saai lees ik en veel "apparte" mensen ontmoet.
    Wij zijn weer gezond bezig geweest en zijn zaterdag naar Waalwijk (in de kou...) gefietst en vandaag terug. Ook op de fiets, En dan vrijdag voor een weekje naar lesbos. Eindelijk zon hoop ik, liefs Marlie

• 07 Mei 2012 - 07:24

Petra:

Hee Kaar en rein,
    Wat een avonturen maken jullie mee. Echt heel leuk om te lezen. Missen doe ik je nog steeds enorm hierzo! Maar ja, het wordt vanzelf ook weer juli!
    Geniet er lekker van. Hier is het nog steeds saai en koud weer!
    Als jullie terug zijn horen Robert en ik graag wat tips en leuke dingen voor onze reis in 2013!

Liefs, Peet.

• 07 Mei 2012 - 08:48

Arno:

Wat een leuk verslag heb samen met katink en sarah ook deze reis 2 x gemaakt erg mooi allemaal prachtige natuur en leuke stede.
    Veel plezier .x.x.

• 08 Mei 2012 - 16:54

Ben:

Ha Karin (& Rein!!),
    Heel gaaf om je verslagen zo in een keer te lezen (alle 3 achter elkaar gelezen); wat maken jullie een fantastische reis. Hopelijk zul je nog veel meer mooie dingen zien! Heb het goed met zijn tweeen en gezond onderweg!!

• 08 Mei 2012 - 16:54

Ben:

Ha Karin (& Rein!!),

• 09 Mei 2012 - 18:47

Monique:

Hoi Karin en Rien, leuk om jullie verhalen weer te lezen. En heel herkenbaar want ik heb een paar jaar geleden ook een maand in het westen van Amerika rond getrokken, vooral de verschillende parken waren bijzonder en Yosemite Park waar dan sneeuw ligt en inderdaad beren je auto kunnen openbreken vond ik wel spannend....veel plezier in San Francisco! Groetjes Monique

• 12 Mei 2012 - 07:50

Je Wijf:

Dag schatjes,
    Kaar heerlijk he stem weer gehoord te hebben ,al was de verbinding weer zwaar bagger.Maar dat maakt allemaal niet uit.Het feit dat je aan me denkt vindt ik al echt hartstikke leuk en fijn.

Ik vindt echt dat je je reisverslagen moet gaan bundelen en ze uitgeven, want je bent hier zo,n kei in!Gewoon blijven doen tot je 80ste.Niet verkeerd lijkt mij.
    Ik heb geen boeken meer nodig as ik al jullie avonturen lees.
    Hoe is het in Venezuela.Uiteraard ga ik dat allemaal lezen.
    Hele dikke kus voor beiden en heel veel liefs
    Je wijf