Ayurveda - Reisverslag uit Kovalam, India van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu Ayurveda - Reisverslag uit Kovalam, India van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

Ayurveda

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Januari 2010 | India, Kovalam

Aangezien ayurveda al duizenden jaren bestaat en hier begonnen is, hebben we 2 weken geboekt in een ayurvedisch resort in Kerala.

Ayurveda betekent heel simpel gezegd wetenschap van het leven en je kunt via bepaalde leefregels je gezondheid verbeteren. Ook hebben ze hier behandelingen voor. Ze gaan ervan uit dat er 3 basis energieën (dosha’s) zijn. Deze 3 energieën zorgen voor het psycho somatisch functioneren. Als de dosha’s uit balans zijn, ben je ziek. Hier onderzoeken ze eerst welke dosha je vooral bent (ik kapha vitha) en aan de hand daarvan krijg je behandelingen, ayurvedische medicatie en eten.

Ook wij moesten er natuurlijk aan geloven en dus begint iedere dag om 8.00 uur met een bezoek aan de dokter die bloeddruk en pols opneemt en een paar algemene vragen stelt, daarna 1 ½ uur massage met heel veel olie gevolgd door diverse andere massages (door 1 of 2 masseuses) die bijna per dag verschillen maar waarbij bijv door 2 personen kruidenolie over je heen wordt gegoten vanuit 2 gietertjes, je met warme zakjes met gekruid zand wordt beklopt, er met een soort grote theezakken over je lichaam wordt gegaan, massage door de voeten van de masseuse, stoombad, gezichtsmasker etc. Ook krijg je oogdruppels, neusdruppels en wordt er rook in je oor geblazen (zie foto). Na de behandeling ontbijt en daarna meteen door naar 1 ½ uur yoga.
Dat klinkt allemaal heel leuk maar we moesten ook ghee (geklaarde boter) in warm water drinken. Echt vreselijk goor. Ook krijg je na een week olie te drinken zodat je hele systeem wordt gereinigd. Ook geen feest om van verdere reinigingen nog maar te zwijgen…
En van het eten word je ook helemaal niet blij. Je mag alleen eten wat bij je eigen dosha hoort en meestal is het eten heel erg flauw en smakeloos en tijdens de behandelingen vegetarisch (ook al wil Rein nog wel eens smokkelen), met veel kokos en je krijgt er hele sloten warm kruidenwater bij. Wel is er voldoende vers fruit dus ik voel me ondertussen heeeeeel erg gezond en ben inmiddels een paar kilo kwijt. Nou ja, dat kan geen kwaad. Nu kijken we uit naar een lekker gegrild visje of een chicken tikka haha.

Na de lunch zijn we vaak nog bezig met de voorbereidingen van de rest van de reis, internetten etc en daarna hebben we gelukkig nog tijd voor het strand. Het resort ligt een meter of 80 boven het strand. Als je naar beneden loopt is er een rots waarop een soort kerk staat. Het lijkt alsof het is uitgehouwen uit een rots die erop staat maar het is gewoon een neprots haha. Het blijft toch een bijzonder land….Het strand is mooi, er zijn vaak hele hoge golven (soms zo hoog dat er niet valt te zwemmen) maar helaas wordt je constant lastig gevallen door mensen die wat willen verkopen. Wel heb ik hier de tijd om te lezen, heerlijk. Zo kom ik toch nog door de bijna 1500 pagina’s van “A suitable boy” van Vikram Seth door. Prachtig boek.

De avonden zijn saai. Het avondeten met warm kruidenwater is snel klaar, potje schaak (ik schiet nog steeds niet op), soms een optreden met zang of dans (tja) en vroeg naar bed.

Het ziet er hier uit als een gewoon resort maar met het grote verschil dat hier de hele dag mensen in rode badjassen rondlopen, soms met een soort verband om hun hoofd of met zwarte strepen onder hun ogen. Het ziet er niet uit. We verwachtten eigenlijk heel veel krakkemikkige ouderen maar die zijn er relatief weinig. Wat ons verbaasde is dat er heel veel jongeren zijn en dat veel mensen nog geen klachten hebben.
Of ayurveda echt werkt weet ik niet, we hebben wel het gevoel dat we heel gezond bezig zijn geweest en we zouden het over een week of 2 moeten merken. We hebben dan ook eigenlijk wel veel zin om weer wat ongezonder te doen want iedere dag is wel een beetje veel van het goede en we zijn te veel levensgenieters om dit lang vol te houden. Om te ontstressen en even goed met je lichaam bezig te zijn is dit een prima manier en door de yoga zijn we weer een stuk soepeler.

Erg leuke ervaring dus. Nu gaan we bezig met onze laatste paar weken in India. Ons visum loopt 20 februari af en wij gaan 19 februari tot 5 maart naar Bhutan. Nu zitten we nog in het uiterste zuiden van India dus dat betekent nog een paar duizend kilometer met de trein naar het noorden reizen.

Vanavond vertrekken we naar Madurai om dan vervolgens via Chennai (Madras) naar Calcutta te reizen.

Liefs en groetjes,
Karin en Rein

• 30 Januari 2010 - 13:16

Marlie:

Hoi.
    De foto in de roze badjas is wel aandoenlijk. Ik weet niet of je er nu gezond uitziet of aangeslagen door de extreme veranderingen in je leefstijl. Maar het zit er al weer op. Ben benieuwd naar het volgende avontuur. Vandaag hebben wij weer sneeuw en ik zag dat het bij jullie 40 graden is.... grts Marlie

• 31 Januari 2010 - 17:25

Josette:

Je ziet er inderdaad heel aandoenlijk uit in die rode badjas, alsof je je afvraagt waar ben ik nu mee bezig?Hopenlijk heeft het je toch deugd gedaan. Knap dat jullie zoiets twee weken vol hebben gehouden. Veel sterkte nog met de komende reis naar noord india.
    liefs van Josette (ik kan niet zeggen ook van Peter, want die zit bijna de hele maand al in Californië met T. om te werken. Lekker warm in ieder geval. Verwacht hem deze week weer terug.)

• 31 Januari 2010 - 21:23

Je Wijf:

In je rode pakje, zou ik je zo grijpen schat.:-):-)

Verder, heb ik al weer gegeten en gedronken als ik dit allemaal lees.:-):-)Allemaal luxe.:-)

Peet zat hier ook 6 weken geleden.

• 01 Februari 2010 - 11:07

Petra:

Leuk verslag weer, moest zo lachen toen je woord "goor" schreef...
    Mis je hier nog altijd.
    Kussie, Peet