Laatste stuk Venezuela - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu Laatste stuk Venezuela - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

Laatste stuk Venezuela

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Mei 2012 | Venezuela, Mérida

Canafistola
Van onze vriend uit het vliegtuig ook deze plek aanbevolen gekregen en toen we hoorden dat we daar goed zouden kunnen paardrijden, stond voor ons vast dat we hier naar toe moesten. Volgens George was het heel makkelijk om zelf te regelen dus in mijn beste spaans opgebeld om een reservering te maken. Ik snapte de helft niet van wat er werd gezegd. Helaas kregen we op de dag zelf te horen dat onze bus niet ging ivm een wegblokkade en moesten we eerst 11 uur in een ijskoude bus de verkeerde kant op waarna we net genoeg tijd hadden om onze volgende bus te halen, weer 5 uur. We waren ondertussen heel erg bij met onze mariabiscuitjes en fles water en pas na 16 uur reizen hadden we tijd voor een kop soep en een kop koffie. Hierna met een minibus en toen we aankwamen op de plek waar ik dacht dat we gehaald werden, stond er niemand. Gelukkig heb je hier nog telefoonwinkeltjes ofwel er staat een tafeltje met een telefoon erop en toen er aan de andere kant geen gehoor kwam werden er mensen bijgehaald die het echter ook niet wisten. Uiteindelijk kwam er een man in een auto om ons mee te nemen en bleken we nog 2 uur verder te moeten reizen, in de stromende regen, met onderweg ezels en een grote kaaiman op de weg. Na 2 uur werd de auto, in het donker, op een zandpad neergezet en werden we overgezet in een pickuptruck met 3 mannen erin die onverstaanbaar Spaans spraken maar wel een fles rum bij zich hadden. Na 24 uur nonstop reizen leek dat een goed idee...

Het kamp zelf is 1 van de meest brakke plekken die we ooit hebben gezien en wij slapen nog wel met zijn tweeën op een 7 persoonskamer. De bedden hebben matrassen die alle vormen aannemen behalve de goede. Er hangt 1spaarlamp die het maar een paar uur per dag doet. Daarbij komt dat ik aan alle kanten ben bekeken, besnuffeld, gebeten en geprikt ben door ontelbare insecten die hier zitten zodat je alleen buiten kunt zitten in een verpakking van Deet. We zitten nu dan wel in de Campo, ver weg van alle criminaliteit, denk je dat alles veilig is. Niet dus: de mango's vallen vervaarlijk hard naar beneden met af en toe een paar takken als het waait, een reuzeninsect schampte langs rein en die bleek koeien te kunnen doden, er zitten kaaimannen, anaconda's en andere slangen. Kortom, genoeg om je druk over te maken.

Aan de andere kant was het fantastisch: de natuur is geweldig met vooral heel veel hoog gras in water, we hebben echt wel 100 verschillende vogels gezien ( niet dat ik zo'n vogelfreak ben), een anaconda, een boa constrictor, vele capibara's ( grootste knaagdier ter wereld), rivierdolfijnen, een aap met jonkie, herten, een paar hele grote tapir's, op piranha's gevist (niets gevangen,de gidsen wel). Echt heel gaaf maar het beste was nog wel het paardrijden. De zadels en hoofdstellen stelden echt niets voor maar het rijden des te meer. Hier konden we draven en galopperen hoe en waar we maar wilden, achter de koeien aan, of dwars door het water met gras, soms tot het paard tot aan zijn buik in het water stond. Nou, daar helpen geen goretex schoenen tegen! Super!

Het leven is hier verder heel relaxed. Overdag loopt de temperatuur snel op en met de hoge luchtvochtigheid heb je in de middag alleen maar zin om een beetje in de hangmat te hangen, boekje erbij, af en toe opkijkend omdat er weer wat dieren langskomen. Absoluut onthaasten!

Natuurlijk moet je op gegeven moment weer verder en na een reis van 12 uur (gepland 8 uur), kwamen we aan in Merida. Hier een erg leuke posada gevonden. En voor de verandering is het eens een stad die niet heel erg lelijk is en belangrijker, waar je na 1800 uur ook nog over straat kan. Dit is een relatief veilige stad met heel veel studenten, veel minder warm en vanuit hier vertrekken veel tours.
Wij zijn hier weer gaan paardrijden, nu eens op hele goede paarden ( quarterbacks) die worden gebruikt voor een soort rodeo. Helaas moet je hier eerst nog een stuk stad door en begon het te regenen maar wel heel gaaf in de bergen gegaloppeerd.

Na al dit plezier was het tijd om Venezuela te verlaten. Ondanks de meestal erg lelijke en onveilige steden, hebben we hier toch echt genoten van de mooie natuur en de leuke trips die we hebben gemaakt.

2 lange dagen reizen met weer veel vertraging, tijd voor Colombia!

Liefs, Karin en Rein

• 29 Mei 2012 - 14:56

Herman:

Hoi Karin en Rein,

Wederom een heel leuk reisverslag vanuit Venezuela ! Het lijkt wel of je steeds leuker en spannender de zaken onder woorden brengt ! Echt gaaf en het is het waard om uit te gaan geven in een boekje joh.....toppie...:-)
    Wat een dingen maken jullie toch allemaal mee zeg en wat een indrukken zal dat allemaal teweegbrengen. Ik ben af en toe al van slag als ik een documentaire zie op National Geographic......laat staan wat het allemaal met jullie doet.

Ga vooral samen lekker door met genieten en doe voorzichtig....liefs, Herman

• 05 Juni 2012 - 07:44

Jenny Leenman:

Ha Karin en Rein,

Leuk om jullie avonturen mee te beleven. Ben blij dat ik het mee lees en niet beleef, krijg de kriebels van al die enge beesten die jullie beschrijven grijns...

Geniet er fijn van met elkaar,