Ghana, het begin - Reisverslag uit Bankoe, Ghana van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu Ghana, het begin - Reisverslag uit Bankoe, Ghana van Karin Aalbers - WaarBenJij.nu

Ghana, het begin

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 Februari 2013 | Ghana, Bankoe

Ghana

Vrijdagochtend kregen we pas ons paspoort terug omdat het visumbureau een fout had gemaakt en vrijdag middag vlogen we naar Accra, Ghana. De reis duurde uiteindelijk16 uur omdat ons ticket was gewijzigd maar eenmaal aangekomen werden we toch wel heel erg blij van ons guesthouse aan zee. Het is hier een graad of 30 met een hoge luchtvochtigheid, heerlijk om weer eens warm te zijn. We zitten net wat buiten het centrum en het is een vreemd geheel: naast ons leuke guesthouse staan een paar krotten en vooral heel veel puin, troep en lege gebouwen bij het strand terwijl het echt een prachtplek is.

Op weg naar het nationaal museum
Ik wilde graag naar het nationaal museum omdat daar een deel ging over de slavernij vanuit Ghana. Rein had een route gevonden langs het strand en dus kwamen we na 200 m ineens in een sloppenwijk terecht waar we dwars doorheen liepen (en ik bedacht dat het veiliger zou zijn om maar geen foto's te maken waar ik natuurlijk van baalde). We werden volledig met rust gelaten tot het moment waar we er aan de andere kant uitkwamen en daar wat winkeltjes waren en iedereen ons wat wilde verkopen.
Gelukkig begon daar de oudste wijk van Accra, bezochten we een minimale cathedraal en konden we zo de volgende sloppenwijk inlopen naar de haven. Het is echt onbeschrijflijk hoeveel zooi er ligt. Je ziet er een vuilnisbelt met geiten, alle riolen die op zee uitkomen, mensen die zich gekleed wassen, de was doen, minuscule winkeltjes, vis die in vaten gerookt wordt (waarbij echt een heeeel grote angstaanjagende vrouw die heel afschrikwekkend keek) en veel kinderen die ons vroegen hoe het met ons ging.
Bij de haven stikt het van de kleine, zelfgemaakte bootjes met vele kleuren en religieuze leuzen. Hier verkopen de vrouwen krabbetjes en kleine visjes en zijn er allerlei delen van beesten te koop die niet herkenbaar zijn.
Niet verwacht om zoveel armoede aan te treffen.

Wij hadden bedacht dat de Nederlanders niet zo'n beste reputatie hebben in Ghana omdat we nogal actief waren in de slavenhandel en dus werden we Zwitsers, met dank aan een hele aardige Zwitser die hier al heel lang woont en die bang was dat we malaria kregen en we dus van hem de Lariam kregen. En natuurlijk spraken wij daarna meteen een Ghanees die jaren in Duitsland had gewoond haha. Ik moet zeggen dat Rein de slechtst sprekende Zwitser is die ik ooit ben tegengekomen hahaha. Nu maar op zoek naar een andere nationaliteit.

Accra zelf, althans het deel wat wij gezien hebben, is vreemd. Ghana is een van de landen die erg in opkomst is qua economie en Accra zou vrij modern zijn.
Wij verwachtten dus misschien wat veel toen we naar het uitgaanscentrum Osu gingen. Op straat was een groot scherm met de kwart finale voetbal tussen Mali en Ghana waarbij Ghana jammerlijk verloor. Er waren verder nauwelijks uitgaansgelegenheden te vinden dus gelukkig had ik wat dingen opgeschreven uit de Lonely Planet. Zo kom je dus vanaf de verharde hoofdstraat met open riolen en gevaarlijke open putten in een achterafstraatje, wat meteen onverhard is en waar geen verlichting is, om daar een restaurant te vinden ( waar ik de meest slijmerige, maar heerlijke okrasoep ooit heb gegeten). Uiteindelijk ook nog een bar gevonden waar omheen in de buitenlucht ook drank en snacks van de bbq werden verkocht.





Een toilet is nooit saai
Nadat we een tijd op de markt hadden doorgebracht, stond mijn blaas op knappen. Gelukkig gingen we naar de vuurtoren, gebouwd door de Britten en 1 van de weinige toeristische attracties in Accra. Maar helaas, geen toilet en dus werd ik naar de openbare toiletten in de sloppenwijk eronder verwezen. Je moest er betalen. De kosten hingen af of je krantenpapier of toiletpapier wilde gebruiken. Die keus was niet zo moeilijk maar toen duurde het een hele tijd dat ik mijn wisselgeld (wat ze wel hadden), terugkreeg. Uiteindelijk kreeg ik al mijn geld terug en ook het toiletpapier. Blijmoedig dus naar de toiletten, ervan uitgaande dat deze schoongemaakt zouden worden. Dom! Het was een vieze gore bende waar de toiletten in India bijna schoon bij waren en waarvan ik de details, die ik natuurlijk wel heel graag wil vertellen, achterwege zal laten. Gelukkig stond er wel en teken met" no spitting on the wall" en ik moet zeggen dat zo'n teken echt werkt. De deur, die je echt liever niet aanraakt, kon niet goed dicht waardoor er aardig wat acrobatiek aan te pas kwam. Ik liep te piekeren waar ik het overgebleven papier kon laten maar gelukkig zat er naast mij op het toilet een vrouw met de deur wagenwijd open en krant in de hand die weer blij was met het papier. Een bijzondere ervaring.

Na 2 nachten Accra gaan we nu naar een plaatsje aan de kust.

Om de verhalen niet te lang te maken, ja ik weet het, nu maar vast een eerste deel.
(En die kon ik niet verzenden dus binnenkort meer. Morgen gaan we de grens over naar Togo, spannend!)

Het bevalt tot nu toe goed,
Liefs Karin en Rein

  • 14 Februari 2013 - 21:00

    Maarten:

    Lekker zeg die 30 graden, hier vandaag weer een weeralarm wegens sneeuw, maar vooral ijsregen.
    Ben de deur niet uitgeweest!
    Lariam, ben benieuwd hoe de dromen van Karin dan gaan verlopen!

  • 15 Februari 2013 - 08:33

    Yttje:

    Leuk weer om die verhalen te lezen en wat hebben jullie het weer beroerd! Geniet er maar lekker van, hier is het K..... weer.
    Liefs, Yt

  • 15 Februari 2013 - 10:23

    Mark:

    hee reizigers!
    bedankt voor de felicitatie en veel plezier daar in den vreemde, wel voorzichtig he! blijf maar lekker verhalen schrijven, kan ik een beetje meegenieten ;-)
    mark

  • 17 Februari 2013 - 16:29

    Je Wijf :

    Dag lieverds,
    Super bedankt voor het mooie reisverslag. Ook voor mij wordt het nog spannend of ik woensdag wel naar Thailand kan, want heb mijn langer verblijf visum nog niet.Ik ga geen risico,s nemen.
    Ik wens jullie heel veel plezier, en we houden contact.
    Veel liefs en voor beiden een hele grote dikke klapzoen
    Je wijf

  • 18 Februari 2013 - 11:02

    Petra:

    Hoi Kaar,
    Wat een goed verhaal weer zeg! Ik geniet helemaal mee.
    Uiteraard missen we je hier al, tis stil op de kamer!
    Lekker zeg die 30 graden, hier is de sneeuw weer weg en vandaag is het een frisse, maar heel zonnige dag (stiekem een beetje voorjaar lijkt het...).

    Nou wees voorzichtig en geniet ervan!!

    XPeet.

  • 18 Februari 2013 - 20:49

    Marlie Heinrichs:

    Hallo Karin en Rein.
    Sommige passages zie ik bijna letterlijk voor me en dat is niet altijd een feest... hahaha maar wat kan je weer geweldig schrijven. Ik hoop dat je niet teveel smerige verhalen onthoud want dan moeten we er tijdens de lunch weer van meegenieten. Op sommige kamers was het vandaag ook tropisch door de voorjaarszon die dan lekker binnen schijnt. En.... ik kan het niet laten je even een belangrijk en schokkend nieuws te melden van het werk.... zonder namen te noemen.... de laatst aangenomen psychiater heeft na 1 week besloten om weer weg te gaan op 28-2...je maakt het afscheidsfeest net niet mee.
    Dikke kus en hou het gezond Liefs Marlie

  • 20 Februari 2013 - 15:34

    Moniqiue:

    He Rein en Karin,
    Jullie zitten nu vast al in Togo maar ik liep achter met mijn mail. Spannende dingen maken jullie weer mee, Afrika blijft toch heel armoedig als ik dit lees, veel plezier en groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bankoe

West Afrika 2013

Ghana,Togo en Benin

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2013

Laatste stukje Ghana

27 Februari 2013

Benin

22 Februari 2013

Op weg naar Togo

14 Februari 2013

Ghana, het begin
Karin

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 883
Totaal aantal bezoekers 92097

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 06 Maart 2014

Myanmar 2014

07 Februari 2013 - 07 Maart 2013

West Afrika 2013

25 Oktober 2012 - 01 November 2012

Dubai

30 Maart 2012 - 10 Mei 2012

VS

23 Januari 2011 - 31 Januari 2011

fins lapland

29 Maart 2010 - 07 Augustus 2010

santiago de compostella

06 September 2009 - 15 Maart 2010

Mijn eerste reis

10 Mei 2012 - 30 November -0001

Zuid Amerika 2012

Landen bezocht: